Pengeregn i 2019

Esport har i den grad vist at det kan noget, både for fællesskabet men også for reklamerne på spillertrøjerne, events og TV tiden. Flere og flere smider penge efter esport og i 2019 vil der blive sat en milepæl på 1 milliard dollars. Helt præcist 1,1 milliard hvis analysefirmaet Newzoo får ret. Det svarer til 7,25 milliarder danske kroner, hvor det vil gøre det til en fremgang på 27% på bare et år.

De tal her er ikke præmier, lønninger eller kapitalinvesteringer, men sponsorater, reklamerettigheder og hvor man på andenpladsen ser medierettighederne med hele 251 mio. $ Selve Prognose ser sådan her ud:

Sponsorater:                                         457 mio. $

Medierettigheder:                             251 mio. $

Reklamer:                                               189 mio. $

Merchandise og billetter:              104 mio. $

Spiludvikler-betalinger:                     95 mio. $

 

Hvis man kan spore sig ind på tendenserne i seernes vaner kan man regne med op til 3,2 milliarder dollars i 2022.

Vores egne Astralis kunne sidste år annoncere et sponsorat på ca. 12 mio. danske kroner, hvor det bare var et af deres sponsorater. hvor Danmark i øvrigt også står ret stærkt på esports markedet generelt. CS:GO, LoL og Dota 2 som er de førende kan man finde flere danskere der hiver gode pengesummer hjem.

Kina er os overlegne, men Nordamerika tager størstedelen af markedet med indtægter for ca. 400 mio. dollars, Alligevel er esporten ikke den store pengemaskine endnu som andre sportsgrene, hvor NFL tager topposten med 13,68 milliarder dollars i 2017 sæsonen. MLB og NBA kommer derefter.

Hvem kan du se som de store sponsorer i 2019?


Skrevet af Jakob Nielsen

Udgivet d. 16/02/2019

Tags: , , , ,

Kategori: